fredag 4 november 2011

Vi som blivit hjälpta då?

Kollar reprisen av Kvällsöppet på Tv4 play, där dom pratar om bland annat ADHD. Dom pratar mycket om det här att det blivit en massdiagnotisering och att medicinerna egentligen inte är bra och så vidare. Men vi som blivit hjälpta då, vi som fått det bättre? Det är över ett halvår sedan jag fick min diagnos på ADD och fick medicin, hade jag inte fått veta detta kanske jag hade haft det lika förjävligt som jag har haft det under min uppväxt. Tack vare att jag fick reda på detta och fick medicin så kan jag leva nästan normalt, jag kan klara skolan bättre och allt har blivit lättare. Varför nämner dom nästan aldrig detta när det gäller saker, utan dom drar oftast bara upp det negativa. Dom pratar om att medicinen inte är bra, i alla fall inte i längden. Fast utan min medicin skulle jag inte fungera normalt, då skulle jag komma tillbaka till det jobbiga som gjorde att jag hade det jobbigt med nästan obetydligt små saker. Så hur kan medicinen vara dålig om den faktiskt hjälper mig och många fler att ha en normal vardag?

Sedan är det som Caroline Giertz (från tv-serien det okända) säger om att få diagnosen utan att man har anat något innan, alla pusselbitar som far runt som ett yrväder kom på plats och allt kändes helt plötsligt så självklart. Allt föll på rätt plats och allt som jag undrat över sedan jag var liten, så långt tillbaka jag kan minnas, fick plötsligt ett svar. Jag förstod varför jag har varit som jag varit och varför jag är som jag är. Allt som jag förut inte förstått, blev glasklart. 


Så snackar dom om att dom kanske sätter diagnos lite för lätt, men hade dom varit strängare med, kanske jag aldrig hade fått min diagnos. Jag kanske aldrig hade fått chansen att leva ett relativt normalt liv. Varför ser ni inte oss som faktiskt fått hjälp? Varför väger det negativa alltid över det positiva?


Håller dessutom med den söta tjejen med rosaoranget hår. Processen igenom testerna är inte lätt, det tar lång tid och det är mycket tester man måste göra. Så om det skulle vara så lätt att ge ut en diagnos som dom säger, hade dom ju knappats använt den långa processen som finns nu. För ser dom redan efter ett test att det inte är i närheten av det ADHD eller ADD personer har, så avslutar dom ju undersökningen och testerna. Så jag tror knappast att det är så att dom ger ut diagnoser för lätt, utan det kan vara så enkelt att dom fått mer vetskap om det och att dom har möjlighet att hjälpa fler, vilket jag bara tycker är positivt.

1 kommentar:

  1. Jag tror de syftar en del på att det har blivit sjukt många som får diagnosen, utan att uppfylla kriterierna helt. Och att ADHD-mediciner missbrukas, det är många som säljer sina mediciner på gatan och sabbar livet för människor. Jag tror verkligen inte att detta debatten är onödig. Det finns sjukt mycket inom den svenska psykvården som måste förbättras, och detta med ADHD är en av sakerna.
    Take care!

    SvaraRadera